Wat is er belangrijk voor jou?

Pfff, gaat die wekker weer en je hoofd zit gelijk vol met je hele to-dolijst.

Nog zoveel te doen…

Een hele waslijst met allemaal dingen die je vandaag moet doen of regelen. Het idee alleen al maakt je moe.

Hoor je nu alweer “Mama”?

Heel even speelt de gedachte door je hoofd, om weer lekker om te draaien in je warme bed en zo nog een paar minuten te genieten van de stilte. Om nog even niks te hoeven. De kinderen die nog niet luidkeels “Mama” roepen. En er aan alle kanten weer aan je getrokken wordt. Uiteindelijk besluit je dan toch maar op te staan en te beginnen aan de dag.

Verwachtingen en altijd maar doorgaan

In onze steeds drukker wordende maatschappij waar van alles van je wordt verwacht, voelt de druk vaak heel hoog om alles voor elkaar te krijgen. Altijd maar doorgaan in de hoop dat het nu wel een keer lukt om die to-dolijst af te krijgen.

Met daarbij het stemmetje in je hoofd dat je eraan herinnert om niet te vergeten ook nog even langs je moeder of die goede vriendin te gaan die het momenteel zo zwaar heeft. En voordat die desbetreffende gedachte überhaupt de kans krijgt om door jou gehoord te worden, roept de volgende alweer om ook nog even dit te doen of dat te regelen.

Dit waarschuwende stemmetje in je hoofd is één van de vele gedachten die gedurende de hele dag door je hoofd heen razen, allemaal schreeuwend om jouw aandacht te krijgen en bang dat je ze vergeet of niet hoort.

Dan toch maar weer een extra stapje harder zetten

Wist je dat een mens ruim 40.000 van die gedachten per dag heeft, waarvan het grootste gedeelte ook nog eens negatief is? Gedachten die je er weer even vriendelijk aan herinneren dat het nog niet goed genoeg is wat je hebt gedaan. Dat je best nog een stapje harder kunt zetten, om zo toch nog alles af te krijgen. Met als gevolg dat je weer ‘s avonds uitgeblust op de bank ploft van het hele dag rennen en vliegen en klaarstaan voor anderen. En je merkt dat je baalt dat er weer een dag is omgevlogen zonder dat je tijd voor jezelf hebt kunnen nemen.

Meer rust en ontspanning

Stel je eens voor hoe het zou zijn als je weet wat jij nodig hebt om goed voor jezelf te zorgen, zodat dingen soepeler verlopen, het je minder energie zou kosten en je daardoor meer rust en ontspanning zou ervaren.

Dat je niet meer het gevoel hebt de hele dag te moeten rennen. En ondertussen ook nog de lijstjes in je hoofd wilt afwerken. Doordat we vaak al zo druk in ons hoofd bezig zijn, al die piekerende gedachten met alles wat nog moet gebeuren, gaan we vaak voorbij aan hoe belangrijk het is om juist ook die rustmomenten voor onszelf in te lassen.

Door die rustmomenten laad je op en daarmee kun je veel beter situaties aan, omdat je rustiger kunt reageren. Zodat je bijvoorbeeld ook oprechte aandacht voor je kinderen hebt in plaats van je geïrriteerd of schuldig te voelen, omdat je kortaf reageert wanneer ze weer jouw aandacht vragen.

Het altijd maar goed willen doen

Vaak genoeg zie ik vrouwen in mijn omgeving die het altijd maar goed willen doen en van hot naar her vliegen en dat vaak de tijd voor zichzelf erbij inschiet.

Herkenbaar wellicht?

Weet dan dat je hier echt niet de enige in bent. Eerlijk gezegd herken ook ik die momenten wel. Dat ik merk dat ik eigenlijk maar aan het doorgaan ben, en denk oh nog even dit regelen en voordat ik het weet is de dag alweer om en plof ik ’s avonds moe op de bank. En dan baal ik als een stekker omdat ik weer niet even een momentje voor mezelf heb genomen, waardoor ik nu dus uitgeput op de bank zit en om de kleinste dingen prikkelbaar reageer.

Want vaak zijn het juist die waardevolle rustmomenten die we niet pakken, omdat we vinden dat eerst nog de was gestreken moet worden, stofzuigt en gekookt. En als er dan misschien nog tijd over is we als beloning wel even zo’n rustmomentje hebben verdiend.

Daarom deel ik graag de volgende 7 inspirerende tips met je.

Check vooral even tip 4. Deze helpt mij altijd het beste om ook echt die waardevolle rustmomenten te pakken en het echt te doen.

Tip 1:

Door te ontdekken wat voor jou de dingen zijn waar je energie van krijgt, merk je dat alles zoveel makkelijker gaat en leuker is. Plan deze daarom ook daadwerkelijk in je agenda, want dan weet je ook zeker dat je ze gaat doen. En houd je natuurlijk ook aan deze afspraak met jezelf

Tip 2:

En tuurlijk zijn er ook gewoon de dingen zoals het huishouden en werk wat erbij hoort, maar als je voor jezelf weet hoe je dit op een manier kan doen, zodat het je minder energie kost, waardoor je juist energie overhoudt om de dingen te kunnen doen die je blij maken, dan is dat zo fijn!

Zet eens een lekker motiverend muziekje op tijdens het schoonmaken. Lekker swingend met de stofzuiger door je huis, maakt het al een stuk leuker en je hebt direct een goede work-out te pakken 😉

Tip 3:

Kijk ook eens welke activiteiten je veel energie of tijd kosten en plan die juist in op de momenten waar jij het meest energiek bent op de dag. Breng daarom eens voor jezelf in kaart welke bezigheden jou veel energie of tijd kosten en welke juist energie geven.

Tip 4:

Ook is het waardevol om de dag ervoor al in je agenda te kijken wat er allemaal op de planning staat voor de komende dagen. Zo krijg je al een duidelijk beeld van alle afspraken en plan dan direct die waardevolle rustmomenten voor jezelf in.

Tip 5:

Check bij jezelf hoe het met je gaat en wat jij nodig hebt om die bewuste keuzes te kunnen maken. Keuzes waarvan jij voelt dat ze je gelukkig maken, zodat je meer ontspanning en rust voelt. Dit kun je doen door uit te zoomen op de situatie, te voelen waar jij op dit moment behoefte aan hebt. Zonder dat dit egoïstisch voelt, omdat je merkt dat je echt dit rustmoment voor jezelf nodig hebt om op te laden.

Tip 6:

Hoe zou het voor je zijn als je de volgorde in je to-tolijstje eens om zou draaien? Door eerst die rust te nemen om bij te tanken en dan vervolgens aan die taken te beginnen. Zet jezelf op nummer 1 en belangrijk genoeg vindt om jezelf dit te gunnen. Door met meer energie aan je taken te beginnen, merk je ook dat het makkelijker zal gaan en je daarna minder snel moe bent.

“It’s okay to put yourself first”

Tip 7:

Tenslotte… je eigen strenge meetlat

Het is je eigen strenge meetlat die vindt dat je eerst al die taken af moet hebben, maar pak die regie en voel voor jezelf waar jij behoefte aan hebt om zo goed voor jezelf te zorgen en je energielevel op peil te houden. En leg die meetlat eens wat lager voor jezelf, om zo niet weer over je eigen grenzen heen te gaan.

Want wanneer jij meer tijd voor jezelf neemt, zal je ook merken dat het een positief effect heeft op zowel je lichaam als geest. Je geeft je lichaam de kans om te herstellen van dagelijkse inspanningen. Je spieren ontspannen, je bloeddruk daalt en je ademhaling gaat langzamer. Daarnaast werken je afweersysteem en je spijsvertering beter, waardoor je minder snel ziek wordt.

Want het hoeft niet perfect

Juist door jezelf die rust en ontspanning te geven word je creatieve vermogen groter. En kun je situaties luchtiger en met meer humor bekijken, zodat je beter opgewassen bent tegen de hectiek van alledag. En mocht er dan een keer een bal naar beneden komen vallen, dan zie je meer kansen en mogelijkheden om deze situatie op te lossen.

En dat is dan ook oké, om een gevallen bal te laten liggen. Want het hoeft niet perfect. Juist door een stapje terug doen. Bewust voor jezelf te kiezen en jezelf waard te vinden om die rust en ontspanning te nemen. Neem daarin zelf de regie. Kies waar jij gelukkig van wordt en maak keuzes die jou gelukkig maken.

Met liefdevolle groet,